
4D in the Digitalization of Learning in Practice Placement
“4D in the Digitalisation of Learning in Practice Placement”
Projekt: “4D in the Digitalisation of Learning in Practice Placement” w ramach programu Erasmus +, KA220-HED - Cooperation partnerships in higher education
Okres realizacji: 36 miesięcy, 28.02.2022-28.02.2025r.
Konsorcjum projektu:
1. Fundacio Tecnocampus Mataro-Maresme (Hiszpania) - lider i koordynator prac projektowych
2. Institut De Investigacio En Ciencies De La Salut Germans Trias I Pujol (Hiszpania)
3. Kubify BV (Holandia)
4. Technische Universitaet Graz (Austria)
5. Universitaet Duisburg-Essen (Niemcy)
6. Uniwersytet Medyczny W Lublinie (Polska)
W pracach projektu uczestniczy zespół pracowników i doktorantów Wydziału Nauk o Zdrowiu pod opieką dr hab. Beaty Dobrowolskiej, prof. ucz.
Cel główny: Wprowadzenie technologii mobilnych do kształcenia praktycznego studentów na kierunku pielęgniarstwo i położnictwo, tworząc pomost pomiędzy studentami, a nauczycielami akademickimi oraz praktykami-pracownikami placówek opieki zdrowotnej (wykładowcy kliniczni, menadżerowie).
Cele szczegółowe:
1) Określenie kluczowych czynników (modele uczenia się oparte na praktyce) i kluczowych elementów (rozpowszechnianie teorii innowacji) w celu wprowadzenia technologii mobilnej do praktyki.
2) Zaprojektowanie aplikacji do mobilnego uczenia się, aplikacja będzie odzwierciedlać podstawowe wartości i potrzeby użytkowników.
3) Wspieranie cyfryzacji instytucji uczestniczących w projekcie poprzez organizacje warsztatów i szkoleń.
4) Rozpowszechnianie wyników projektu celem wspierania cyfryzacji kształcenia praktycznego prowadzonego na uczelniach wyższych Unii Europejskiej.
I Spotkanie 4D
I Spotkanie 4D, 31.03- 01.04.2022r. Hiszpania
W dniach 31.03-1.04.2022 odbyło się pierwsze spotkanie grupy projektowej 4D Digitization of Learning in Practice Placement w mieście Mataro (Hiszpania). Gościli nas koordynatorzy projektu, Carlos Martinez-Gaitero i Esther Cabrera wraz z zespołem na TecnoCampus School of Health Sciences.
W spotkaniu wzięli udział przedstawiciele instytucji biorących udział w projekcie:
- Kubify BV Learning Toolbox (Holandia)
- Germans Trias i Pujol Research Institute (Hiszpania)
- Graz University of Technology and Business Development (Austria)
- University of Twente (Holandia)
- Faculty of Medicine of the University of Duisburg-Essen (Niemcy)
- Uniwersytet Medyczny w Lublinie
Reprezentantką naszej grupy była Pani mgr Agnieszka Chrzan-Rodak z Zakładu Pielęgniarstwa Rodzinnego i Geriatrycznego.
Spotkanie było bardzo intensywne, ponieważ partnerzy mieli okazję doprecyzować podczas rozmów wszystkie kwestie wzajemnej współpracy. Podczas spotkania udało przedyskutować najważniejsze zadania każdego z partnerów dotyczące: zarządzania projektem, finansowania, przeglądu literatury obejmującego determinanty wprowadzania nowych technologii do zajęć klinicznych, digitalizacji w środowisku nauczania, wdrażania nowych narzędzi i ich rozpowszechniania. Te kompleksowe prace posłużą stworzeniu aplikacji dla nauczycieli i studentów kierunków medycznych, która ułatwi im pracę podczas zajęć praktycznych i praktyk zawodowych.
Kolejne spotkanie w formie wirtualnej odbędzie się 28 lipca 2022 r. we współpracy Uniwersytetu Medycznego w Lublinie i Germans Trias i Pujol Research Institute w Hiszpanii.
Projekt jest finansowany w ramach programu Erasmus +, KA220-HED - Cooperation partnerships in higher education (Agreement Number: 2021-1-ES01-KA220-HED-000027496).
II Spotkanie 4D
2nd Transnational Meeting 4D, 29.07.2022 r, online
W dniu 28.07.2022 r. zespół przedstawicieli z Wydziału Nauk o Zdrowiu UML, w składzie dr hab. n. o zdr. Beata Dobrowolska, prof. ucz., dr n. o zdr. Justyna Krysa, prof. ucz., mgr Agnieszka Chrzan-Rodak, mgr Magdalena Dziurka, mgr Monika Gesek, mgr Michał Machul, mgr Patrycja Ozdoba i mgr Agata Byczyńska uczestniczyli w 2nd Transnational Meeting na platformie ZOOM w ramach projektu „4D in Digitalisation of Learning in Practice Placement”.
Było to kolejne z cyklu spotkań, których celem jest zaprezentowanie wyników etapów współpracy na rzecz wprowadzenia technologii mobilnych do kształcenia praktycznego studentów na kierunkach medycznych. W czasie spotkania p. Prof. Beata Dobrowolska z UML i p. dr Ariadna Huertas Zurriaga ze Szpitala Uniwersyteckiego Trias, w Barcelonie zaprezentowały metodologię, a także wyniki przeglądu piśmiennictwa dotyczącego adaptacji i korzystania ze zdalnych platform edukacyjnych na świecie, m.in. narzędzia wykorzystywane w pracy, możliwości ich stosowania, a także bariery i trudności w korzystaniu na co dzień z technologii mobilnych. Wyniki przeglądu będą częścią raportu przygotowywanego przez partnerów projektu. Na spotkaniu przedstawiono też informacje dotyczące bieżących prac nad stworzeniem aplikacji.
Kolejne spotkanie zaplanowano na wrzesień br. – odbędzie się w Graz w Austrii z uczestnictwem przedstawiciela z Uniwersytetu Medycznego w Lublinie.
III Spotkanie 4D
3rd Transnational Project Meeting, Graz (Austria)
W dniach 19-20.09.2022r. w Graz (w Austrii) odbyło się trzecie spotkanie przedstawicieli partnerów projektu „4D in Digitalisation of Learning in Practice Placement”.
Spotkanie było poświęcone podsumowaniu prac dotyczących przeglądu piśmiennictwa na temat czynników ułatwiających i utrudniających wprowadzanie mobilnych technologii do kształcenia klinicznego studentów kierunków medycznych i nauk o zdrowiu oraz możliwych sposobów zapobiegania trudnościom związanych z tym procesem. Opracowanie jakie powstało na ten temat stanowi część raportu, który jest efektem końcowym jednego z podstawowych pakietów pracy (WPs) projektu.
Obok przeglądu piśmiennictwa, partnerzy projektu przeprowadzili także analizy przypadków instytucji kształcących na kierunkach pielęgniarstwo, położnictwo czy medycyna, aby stworzyć matrycę determinantów wprowadzania technologii mobilnych do kształcenia klinicznego. Wnioski z tych działań będą stanowiły podstawę w konstruowaniu aplikacji mobilnej dla studentów, nauczycieli i innych partnerów biorących udział w edukacji klinicznej.
Uniwersytet Medyczny w Lublinie reprezentowała dr hab. Beata Dobrowolska, prof. Ucz.
IV spotkanie 4D oraz I Multiplier Event
4th Transnational Project Meeting, Lublin (Poland), and 1st Multiplier Event
15 marca 2023 roku w Auli Collegium Novum Uniwersytetu Medycznego w Lublinie odbył się 1st 4D-Project Multiplier Event Determinants to introduce Mobile Technology in practice placement /I Konferencja upowszechniająca wyniki projektu 4D Uwarunkowania wprowadzenia technologii mobilnych do edukacji praktycznej. Projekt 4D (Determinants, Design, Digitalization, Dissemination) in Digitalization of Learning in Practice Placement ma na celu wprowadzenie technologii mobilnych w środowisku nauczania praktycznego, tworząc pomost między różnymi podmiotami zaangażowanymi w nauczanie w placówkach opieki zdrowotnej: opiekunami, superwizorami, nauczycielami oraz studentami. Projekt 4D koncentruje się na: identyfikacji kluczowych czynników i elementów umożliwiających wdrożenie technologii mobilnej w praktyce; zaprojektowaniu mobilnej aplikacji edukacyjnej; wspieraniu cyfryzacji instytucji uczestniczących w nauczaniu praktycznym; upowszechnianiu i wspieraniu cyfryzacji kształcenia praktycznego na uczelniach w Unii Europejskiej.
W 1st 4D-Project Multiplier Event uczestniczyli przedstawiciele wszystkich partnerów zaangażowanych w realizację projektu, a także władz instytucji goszczącej – Uniwersytetu Medycznego w Lublinie (Rektorzy UM: Prof. Wojciech Załuska, Prof. Kamil Torres, Dziekani Wydziału Nauk o Zdrowiu UM: Dr hab. Mariusz Wysokiński, prof. UM, dr hab. Agnieszka Bień, prof. UM, dr Wiesław Fidecki, prof. UM) oraz Okręgowej Izby Pielęgniarek i Położnych w Lublinie, uczelni kształcących na kierunkach medycznych, lubelskich szpitali, koordynatorzy kształcenia praktycznego i praktyk zawodowych, nauczyciele akademiccy, opiekunowie zajęć klinicznych i praktyk zawodowych, jak i studenci kierunków nauk o zdrowiu i nauk medycznych.
Podczas wydarzenia przedstawione zostały główne założenia 4D w dygitalizacji edukacji praktycznej (Prof. Esther Cabrera, Dr. Carlos Martínez-Gaitero, Dr. Carles Garcia, TecnoCampus, Pompeu Fabra University, Mataró, Hiszpania), uwarunkowania i rekomendacje dotyczące wprowadzania technologii mobilnych do edukacji klinicznej (Prof. Beata Dobrowolska, Medical University of Lublin, Polska), ułatwienia, bariery i rozwiązania w procesie wprowadzania technologii mobilnych do edukacji klinicznej (Dr. Ariadna Huertas Zurriaga, Germans Trias i Pujol Research Institute, Barcelona, Hiszpania), potrzeby studentów oraz interesariuszy dotyczące wykorzystania technologii mobilnych w edukacji klinicznej (Prof. Dr. Stephanie Herbstreit, MME, University Duisburg-Essen, Niemcy), aspekty związane z współtworzeniem i współprojektowaniem aplikacji mobilnej dla edukacji klinicznej (Dr. Angela Fessl, Graz Technology University, Graz, Austria, Dr. Sebastian Dennerlein, University of Twente, Enschede, Holandia). Zaprezentowana została także aplikacja Learning Toolbox (LTB) (Raymond Elferink i Tamsin Treasure-Jones, Kubify, Holandia). W trakcie wykładu wprowadzającego wygłoszonego przez Prof. Fionę Timmins (UCD College of Health Sciences, Dublin, Irlandia) omówiony został aspekt dotyczący digitalizacji w edukacji praktycznej na podstawie doniesień związanych z badaniem wzorców i trendów w kluczowych czasopismach pielęgniarskich. Całość wydarzenia zamknęła dyskusja, w trakcie której uczestnicy spotkania wspólnie wymieniali poglądy oraz debatowali na temat możliwości implementacji praktycznych rozwiązań w nowopowstającej aplikacji mobilnej „4D Learning ToolBox”.
W kolejnych dniach 16-17.03.2023 odbyło się 4th Transnational Project Meeting: Development: Pilot study preparation and Implementation, w którym udział wzięli przedstawiciele:
- Medical University of Lublin (Beata Dobrowolska and Agnieszka Chrzan-Rodak)
- TecnoCampus Mataró-Maresme (Esther Cabrera, Carlos Martínez, Carles Garcia, Carolina Gallardo, Marta Carceller, Anna Gabriel).
- Germans Trias i Pujol Research Institute (Ariadna Huertas, Cristina Casanovas).
- Kubify – Learning Toolbox (Raymonf Elferink and Tamsin Treasure-Jones).
- Graz University of Technology (Angela Fessl).
- University of Twente (Sebastian Dennerlein).
- University of Duisburg-Essen Faculty of Medicine (Stephanie Herbstreit, Daniela Mäker).
Podczas spotkania omówiono ostateczną wersję raportów stanowiących dwa z trzech rezultatów projektu 4D (Determinants, Design, Digitalization, Dissemination) in Digitalization of Learning in Practice Placement: „Key factors to introduce mobile technology in practice placement” oraz „Recommendations to ensure the introduction of mobile technology in practice placements settings”. Przygotowano założenia planowanych badań pilotażowych, w ramach realizowanego projektu 4D. Przeprowadzono również warsztaty dla uczestników, podczas których omówiono praktyczne aspekty dotyczące użytkowania aplikacji „4D Learning ToolBox”.
Spotkanie stanowiło okazję do wymiany spostrzeżeń, idei i opracowania dalszego planu prac nad wdrażaniem projektu.
Organizatorami Konferencji oraz spotkania był lubelski zespół projektu 4D: Beata Dobrowolska, Marta Szara, Agnieszka Chrzan-Rodak, Justyna Krysa, Jadwiga Klukow, Michał Machul, Magdalena Dziurka, Patrycja Ozdoba, Monika Gesek oraz Edyta Religa-Szuraj i Agata Byczyńska.
V spotkanie 4D
5th Transnational Project Meeting, Essen (Niemcy)
W dniach 28-29. 09. 2023r. w Essen w Niemczech spotkali się przedstawiciele projektu 4D (Determinants, Design, Digitalization, Dissemination):
- University Duisburg-Essen,Niemcy – prof. dr Stephanie Herbstreit, MME, dr Daniela Maker.
- Uniwersytet Medyczny w Lublinie, Polska – dr hab. n. med. Beata Dobrowolska, prof. ucz., dr n. o zdr. Justyna Krysa, prof. ucz.,
- TecnoCampus Mataró-Maresme, Hiszpania – prof. Esther Cabrera, dr Carlos Martínez, dr Carles Garcia, dr Carolina Gallardo, dr Marta Carceller, dr Anna Gabriel,
- Germans Trias i Pujol Research Institute, Hiszpania – dr Daniel Moreno, dr Ariadna Huertas, dr Cristina Casanovas, dr Sandra Fernández,
- Kubify Learning Toolbox, Wielka Brytania – Raymond Elferink, Tamsin Treasure-Jones,
- Technology University of Graz, Austria – dr Angela Fessl, dr Alfred Wertner,
- University of Twente,Holandia – dr Sebastian Dennerlein,
Regularnie organizowane spotkania mają na celu opracowanie i wdrożenie aplikacji mobilnej do kształcenia praktycznego dla studentów kierunków medycznych. Wrześniowe, dwudniowe spotkanie w ramach 5th Transnational Project Meeting of the Digitalization of Learning in Practice Placement (4D) Project, odbywało się w murach nowoczesnego budynku na Wydziale Medycznym Uniwersytetu Duisburg-Essen. W czasie 5th Transnational Project Meeting partnerzy podsumowali dotychczasową współpracę. Określono terminy kolejnych etapów projektu.
W trakcie spotkania prowadzono intensywne prace w kierunku zaprojektowania i opracowania kwestionariusza ankiety i protokołu badawczego badania pilotażowego. Dyskutowano nad metodologią, treścią narzędzia i możliwościami przeprowadzenia i oceny badań pilotażowych. Testowanie aplikacji mobilnej na zajęciach praktycznych zaplanowano na początek przyszłego roku. W pilotaż zaangażowani będą zarówno mentorzy jak i studenci z poszczególnych uniwersytetów – partnerów projektu.
W trakcie spotkania partnerzy projektu mieli możliwość podzielenia się aktualnie zrealizowanymi działaniami w kierunku ulepszania funkcjonalności aplikacji. Przedstawiono projekty ikon aplikacji i treści, dzięki którym aplikacja stanie się drogowskazem studentów kierunków medycznych w ich zajęciach praktycznych na poszczególnych uczelniach.
4D Teaching Training Activity
W dniach 28-31.05.2024r. w Mataro (Hiszpania) odbyło się spotkanie przedstawicieli partnerów projektu „4D in Digitalisation of Learning in Practice Placement”, w którym uczestniczyli studenci kierunku pielęgniarstwo oraz nauczyciele akademiccy Uniwersytetu Medycznego w Lublinie, biorący udział w pilotażu zaprojektowanej w ramach projektu aplikacji do mobilnego uczenia się.
Spotkanie było poświęcone podsumowaniu prac dotyczących digitalizacji edukacji praktycznej przy użyciu powstającej aplikacji mobilnej 4D Learning ToolBox. Warsztaty zorganizowane przez TecnoCampus Pompeu Fabra Univeristy pozwoliły na wymianę doświadczeń oraz przedstawienie wstępnych wyników użytkowania aplikacji przez studentów oraz nauczycieli akademickich uczestniczących w pilotażu aplikacji w każdym z państw partnerskim projektu.
Podczas spotkania zebrano dane dotyczące aspektów związanych z wykorzystaniem aplikacji mobilnej w praktyce takich jak użyteczność, design (projektowanie aplikacji z perspektywy uczestnika) oraz treść (zawartość Learnig Toolbox podczas okresu praktyk klinicznych). Bazując na swoich doświadczeniach studenci oraz nauczyciele opracowali wytyczne i wskazówki dotyczące dalszego rozwoju oraz usprawnienia aplikacji, które zostaną wdrożone w przyszłość przez partnera projektu Kubify.
Spotkanie stanowiło okazję do wymiany spostrzeżeń, idei i opracowania dalszego planu prac nad finalizacją projektu.
Uniwersytet Medyczny w Lublinie reprezentowała dr Marta Szara oraz dr Michał Machul oraz studenci kierunku pielęgniarstwo I stopnia: Marika Trzpis, Agnieszka Tomaszewska oraz Wiktoria Tracz.
Projekt „4D in Digitalisation of Learning in Practice Placement” ma na celu stworzenie zindywidualizowanej i spersonalizowanej aplikacji mobilnej do zarządzania praktykami klinicznymi, która będzie służyć zarówno studentom, opiekunom i nauczycielom akademickim każdej organizacji uczestniczącej w kontekście uczenia się. Projektowana aplikacja ma na celu poprawę doświadczenia uczenia się w środowisku ochrony zdrowia. Projekt współfinansowany przez Komisję Europejską w ramach programu Erasmus+ (Call 2021 „Strategic Partnership for higher education KA222”). Strona projektu: https://4d.tecnocampus.cat/#
7th Transnational Project Meeting & 2nd Miltiplier Event
W dniach 23 – 25. 10. 2024r. w Hiszpanii spotkali się przedstawiciele projektu 4D (Determinants, Design, Digitalization, Dissemination):
- Justyna Krysa, Beata Dobrowolska (on-line), Uniwersytet Medyczny w Lublinie, Polska
- Daniela Maker, Cynthia Szalai,Stephanie Herbstreit (on-line) University Duisburg-Essen,Niemcy
- Esther Cabrera Torres, Carolina Gallardo Gilabert, Carlos Martínez-Gaitero, Carles Garcia Lopez, Anna Gabriel Rovira, TecnoCampus, Pompeu Fabra University Mataró, Hiszpania
- Ariadna Huertas Zurriaga, Cristina Casanovas Cuellar, Daniel Moreno Martinez, Sandra Fernandez Morodo,Germans Trias i Pujol Research Institute, Badalona, Hiszpania
- Angela Fessl, Graz Technology University, Graz, Austria
- Gilbert Peffer, Kubify Holandia
Regularnie organizowane spotkania mają na celu opracowanie i wdrożenie aplikacji mobilnej do kształcenia praktycznego dla studentów kierunków medycznych.
Dnia 23 października 2024 w Aula Master, Fundació Tecnocampus, Mataro, Spain miał miejsce 2nd Miltiplier Event pod hasłem „Zastosowanie technologii mobilnych w nauczaniu opartym na praktyce”.
Projekt 4D w ramach inicjatywy "Digitalizacja nauki w praktyce" ma na celu znaczące ulepszenie edukacji w placówkach opieki zdrowotnej dzięki wykorzystaniu technologii mobilnej w codziennej praktyce. Spotkanie z różnymi partnerami – uczelniami z Hiszpanii, Austrii, Niemiec, Holandii i Polski, holenderską firmą oraz hiszpańskim szpitalem miało na celu poszukiwanie rozwiązań, które skutecznie połączą teorię z praktyką. To nowatorskie podejście ma na celu stworzenie bardziej angażujących i skutecznych doświadczeń edukacyjnych, podnosząc jakość nauki opartej na praktyce dla wszystkich uczestników.
W trakcie spotkania przedstawiono wyniki dwóch kluczowych komponentów projektu: Rezultatu 2 – skupiającego się na projektowaniu i wdrażaniu aplikacji do nauki mobilnej do nauki opartej na praktyce oraz Rezultatu 3 – skupionego wokół oceny i rozpowszechniania najlepszych praktyk w zakresie integracji technologii z praktykami.
Podczas międzynarodowego spotkania każda ze stron projektu, w tym Uniwersytet Medyczny w Lublinie, miała okazję zaprezentować efekty dotychczasowej pracy zespołów w formie opracowanej aplikacji mobilnej. Zainteresowane osoby ze środowisk akademickich mogły wziąć udział w warsztatach z obsługi aplikacji w praktyce.
W dniach 24 – 25 października 2024 w Badalonie w Hiszpanii odbywało się dwudniowe spotkanie w ramach 7th Transnational Project Meeting of the Digitalization of Learning in Practice Placement (4D) Project. Partnerzy spotkali się w murach pięknie położonego budynku Institute for Health Scinces Research Germans Trias i Pujol. W czasie 7th Transnational Project Meeting podsumowano dotychczasową współpracę. Określono terminy kolejnych – końcowych już etapów projektu.
W trakcie spotkania prowadzono intensywne prace w kierunku identyfikacji możliwości udoskonalenia strategii komunikacji, rozpowszechniania, wykorzystania i komercjalizacji wyników projektu. W ramach zajęć warsztatowych omawiano strategie ochrony własności intelektualnej istotne dla innowacji i wyników badań projektu. Zidentyfikowano dalsze możliwości współdziałania w celu kontynuowania pracy w zakresie projektu 4D i poza nim. Omawiano raport końcowy dotyczący współpracy oraz ustalono ostateczne terminy, w których każda ze stron zobowiązała się do ukończenia zaplanowanych działań.
W trakcie spotkań roboczych, partnerzy projektu mieli wyjątkową możliwość odwiedzenia oddziału położniczego – w tym - Domu Narodzin w Szpitalu Germans Trias i Pujol w Badalonie, gdzie mogli zobaczyć warunki pracy oraz zapoznać się z procedurami i wyposażeniem oddziału. Wizyta ta pozwoliła na lepsze zrozumienie praktyk medycznych oraz na wymianę doświadczeń między uczestnikami projektu. Po zakończeniu zwiedzania zorganizowano wspólną kolację, która stała się okazją do mniej formalnych rozmów i pogłębienia relacji między partnerami projektu, sprzyjając dalszej współpracy i integracji zespołu.
Kalendarz
Maj 2025
Pon | Wto | Śro | Czw | Pią | Sob | Nie |
01 | 02 | 03 | 04 | |||
05 | 06 | 07 | 08 | 09 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |